Velkommen til oss!

Velkommen til Valle Hovin Idrettsbarnehage.

Barnehagen vår er en spennende idrettsbarnehage, som har særlig fokus på fysisk aktivitet. Gjennom aktivitet og fysisk utfoldelse ønsker vi fremme våre verdier, som

Trygghet

Mestringsfølelse

Fellesskap

Styrke

Nysgjerrighet

Tilhørighet

Anerkjennelse

En målsetning er at vi bruker fysisk aktivitet som et verktøy for at barna skal oppleve dette i hverdagen – med lekeglade, kunnskapsrike og trygge ansatte hver dag. Vi har et stort fokus på mestringsopplevelser, og det faktum at alle barn mestrer. Aktiviteter tilrettelegges barnas alders- og modningsnivå, og dette er forankret i barnehagens årsplan, avdelingenes periodeplaner og ukeplaner.

Kjennetegnet blant våre ansatte er at det er et stort engasjement og glød for barns fysiske og psykiske helse. Vi jobber kontinuerlig for å være en helsefremmende utdanningsarena, hvor også personalgruppen utvikler sin kunnskap og praksis. Innad i personalgruppen er det bred kompetanse og mye erfaring, som er viktig å ta vare på samt videreutvikle. I tillegg til stort mangfold av kulturer, interesser og alder bidrar dette til et meget godt arbeidsmiljø og høyt nærvær. Arbeidsmiljø er en viktig del av vårt arbeid – som vi ser gjenspeiler seg positivt i alle ledd.

Barnehagen består av 108 barn i alderen 0-6 år, fordelt på sju ulike grupper. Vi holder til på Intility Arena, hvor også vår samarbeidspartner VIF holder til. Vi har avdelinger med navn som er i slektskap til Vålerenga eller idrett, noe som er i tråd idrettskonseptet vårt. Innemiljøet er tilrettelagt fysisk aktivitet og utfoldelse – med klatrevegg, husker, «jungelrom» med ulike utfordringer og balanse-sansestasjoner m.m. Med sanserom og andre ulike litt roligere kroker, er det gode muligheter for alle barna våre, til å kunne utfolde seg. Utendørs er det ulike lekeapparat, fotballbaner og store åpne plasser, med muligheter til å skape lekemiljø tilrettelagt barnas interesser og behov. Alle barnegruppene er mye på tur og er glade i friluftsliv. Med lavvoer, reinsdyrskinn og soveposer tar gjerne småbarna en lengre tur i skogen, om de ikke skal på svømming, turn eller noe annet sprell. Oslo byr på utallige moro turmål; Det handler om å se muligheter og hva barna er interesserte i – og hva de kan fatte nysgjerrighet for. Våre to el-sykler med plass til barn på, er stor stas for store og små. Vi ønsker å presentere ulike typer idrett og sporter for barna våre, og tar de derfor med på mye ulikt, som f.eks: svømming, klatring, ski, skøyter, turn osv.

Vi er Nordens første idrettsbarnehage, som har inngått samarbeid med en toppidrettsklubb, Vålerenga. VIF og ULNA-barnehagene har et godt samarbeid, der vår felles intensjon er å skape et inkluderende miljø. Sammen ser vi viktigheten av idrett og fysisk aktivitet; Hvordan det er med å fremme fellesskap og integrering for barn og unge. Vi skal være en solid bidragsyter i arbeidet med sosial utjevning, der helhetlig og tidlig innsats for enkeltbarn og familier står sentralt. Valle hovin idrettsbarnehage verdsetter fysisk aktivitet og har fokus på mental helse, alltid med barnets beste i fokus. Som nevnt over er det fysiske miljøet i barnehagen tilrettelagt for oppmuntring til fysisk aktivitet og bevegelseslek. Med begrepet idrettsbarnehage har vi lagt vekt på flere ulike aspekter i begrepet idrett; Blant annet fellesskap, mestring, fysisk utfoldelse , psykisk mestring og glede.