Ute i skog og mark - hva gjør vi egentlig?

I Valle Hovin Idrettsbarnehage er vi opptatt av at barna får gode opplevelser og mye uteliv. Dette betyr blant annet at det er turer i skogen, som skal fremme interesse, nysgjerrighet, utvikling og ikke minst skape moro og lek i andre omgivelser.

Alle turene våre er planlagt, med ulike aktiviteter og mål. Målene kan være konkrete, og de kan være en større del av en lengre prosess.

I avdelingenes periodeplaner står mange av målene for hva vi gjør hver dag, og til de ulike aktivitetene.

Vi ser disse skogsturene er noe barna gleder seg til; sammen med de ansatte. At barna i tidlig alder får oppleve skog og natur mener vi er viktig for videre nysgjerrighet og glede av nettopp dette – vi ønsker å danne et godt grunnlag for at de skal fortsette å sette pris på slike turer.

Vi har godt utstyr for turene, som kan gjøre det mer interessant og spennende. At barna i tidlig alder får kjennskap til redskap som øks, kniv og sag er bra; Her får vi inn både risikofyltlek samt en mestringsopplevelse som både er til å ta og føle på.

Vi har våre reinskinn, og vår splitter nye lavvo – til stor glede for barna. Å kunne dele dette med barnegruppene synes vi er fantastisk – både store og små gleder seg spesielt til skogsturene.

Vi vil at de små Oslo-borgerne våre skal huske barnehagen som allsidig, og at vi skapte gode lærings-leke- og utviklingsarenaer for dem. Vi voksne må også følge med;

Vi må vite hvilke trær som finnes, hva fuglene rundt oss heter samt andre ting barna lurer på. Ikke bare skal vi lære de å ha det gøy i skogen, men også hva som finnes i skogen.

Så hva gjør vi? Vi hopper over vollgraver, er på klatretur, jakter på vilt, redder prinsesser og prinser med fektekamper og ikke minst utforsker vi hva som fins rundt oss! Vi skaper helt fantastiske læremiljø;
Den sosiale interaksjonen utvikles gjennom samspill og samhandling med andre.

Bevegelse og balanse: muligheter for  grov- og finmotorisk utvikling, gjennom å vandre i ulendt terrreng, klatring i trær og på berg, balansering på stokker. Man plukker opp pinner, insekt og hva det måtte være – her kommer også øye-hånd-koordinasjon inn.

Når man er sammen med flere, og opplever sammen, kommer ønsket om å kommunisere dette ut mye sterkere. Dette kan gjøre at man får motivasjon til å gjøre seg forstått samt forstå. Mange nye begrep settes ut i live, og ordforrådet kan styrkes.

Fantasi og kreativitet: Med færre konkrete lekegjenstander fordres fantasien, og man kan skape sine egne leker og verdener. Barna deler av sin fantasi og bygger opp de utroligste leker – som gjerne fortsetter hver gang de er i skogen.

Glede og motivasjon: Barna opplever mye glede ved å ha gode felles opplevelser sammen med vennene sine. De får stadig klapp på skuldra selv, gir en ekstra push til en venn «i nød», og merker hvordan de behøves- og at de behøver hverandre. Å tørre hoppe ned fra det superhøye berget, eller sage av pinnen/ hugge en vedkubbe; Det er store øyeblikk for barna våre! Ikke minst når de ser en flaggspett i treet, som de kun har sett i bøker før. Nå ser de den med EGNE øyne!

Vi kunne nok skrevet side opp og ned om hvor fint det er i skogen – og hva de opplever. Men vi velger å stoppe der, og heller planlegge neste skogstur J

Og husk : Det behøves ikke være dypt inni Norges mørkeste skoger; men hva man gjør turplassen til!

God tur !